-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3626 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:14

چنان چه حق الناس، به عهده انسان بوده و نتواند آن را ادأ نمايد، چگونه به طور كامل مسئوليت آن را از دوش خود بردارد؟ آيا اين مطلب حقيقت دارد كه اگر كسي در آب شهيد شود، حق الناس از او بخشيده ميشود؟

1. ا گر به صاحب حق ميتوانيد دسترسي پيدا كنيد، بايد چنين كرده، به هر شكل ممكن رضايت او را جلب كنيد، در صورت عدم اعلام رضايت، حق او را به ا و بازپس دهيد.

2. چنان چه به هر شكل ممكن، دست رسي به صاحب حق براي شما ممكن نيست، در اين صورت، اگر حق مالي او بر گردن شماست، به اندازه آن، به نيت او صدقه بدهيد، و اگر حق غيرمالي است براي او استغفار و نيز دعا كنيد.

3. بخشيده شدن گناه شهيد، به در آب شهيد شدن او اختصاصي ندارد، بلكه با ريختن اولين قطره خون شهيد، تمامگناهان او بخشيده ميشود. بخشي از سخنان پيامبر9 دربارة پاداش شهيدان به قرار زير است: هنگامي كه شهيد از مركب فرو ميغلتد، هنوز به زمين نرسيده، حوريان بهشتي، به استقبال او ميشتابند و نعمتهاي بزرگ معنوي و مادي كه خدا براي او فراهم ساخته است، براي او شرح ميدهند و هنگامي كه شهيد بر روي زمين قرار ميگيرد، زمين ميگويد: آفرين بر روح پاكيزهاي كه از بدن پاكيزه پرواز ميكند، بشارت باد بر تو، نعمت هايي در انتظار توست كه هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر قلب هيچ انساني خطور نكرده است.(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 3، ص 173 ـ 172، دار الكتب الاسلاميه.)

4. حقيقت توبه كه پشيماني از عملكرد گذشته و جبران آن، تصميم جدّي بر ترك آن در آينده ميباشد، در قرآن كريم مورد سفارش قرار گرفته است. به دو آيه از اين دست آيات اشاره ميشود:

الف. ... وَ تُوبُوَّاْ إِلَي اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ;(نور،31) اي مؤمنان! همگي به سوي خداوند بازگرديد باشد كه رستگار شويد.

ب. يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ تُوبُوَّاْ إِلَي اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَيَ رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّ ?‹َاتِكُمْ... ;(تحريم،8) اي كساني كه ايمان آوردهايد! به درگاه خداوند توبهاي راستين كنيد، اميد است پروردگارتان، بديهايتان را از شما بزدايد.

5. افزون بر نقش توبه و استغفار در گناه زدايي، به ايمان و عمل صالح (محمد، 2) تقوا (انفال، 29) هجرت و جهاد و شهادت، (آل عمران، 195)، انفاق پنهاني (بقره، 27)، دادن قرض الحسنه (تغابن، 17)، و راه كارهايي از اين دست، به عنوان عامل جبران گذشته و بخشش گناهان، ميتوان اشاره نمود.

6. حق الناس مورد توجه جدّي قرآن كريم بوده، بر اداي آن تأكيد شده است و به عنوان نمونه در آيه شريف زير ميخوانيم: يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاَتَأْكُلُوَّاْ أَمْوَ َلَكُم بَيْنَكُم بِالْبَـَطِـلِ إِلآ َّ أَن تَكُونَ تِجَـَرَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ وَلاَتَقْتُلُوَّاْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا ;(نسأ،29) اي كساني كه ايمان آوردهايد، اموال يكديگر را به باطل (و از راه غير مشروع) نخوريد، مگر اين كه با رضايت شما تجارتي انجام شود. نيز ميتوانيد در اين باره به آيات اول تا سوم سوره مطففين مراجعه كنيد.

7. حق الناس به اندازهاي از نظر قرآن كريم مهم است كه، براي حفظ آن به نوشتن داد و ستدهاي از مردم، دستور ميدهد (بقره، 282)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.